3 min leestijd | 8 Oktober 2019

DE 4 MYTHEN VAN LAGE RUGPIJN

Lage rugpijn is ontzettend vervelend en komen bij heel veel mensen voor. Iedereen heeft wel eens een episode van rugpijn. Maar helaas zijn er hardnekkige mythes over dit onderwerp waarvan we ondertussen weten dat ze vaak niet waar zijn. Het is belangrijk hier kennis van te hebben omdat het een goed herstel in de weg kan staan.

Wil jij nu alvast meer weten over je rugpijn, maak hieronder alvast een afspraak voor de gratis check:

GRATIS CHECK

- We bekijken wat voor effecten slaap heeft op jouw blessures
+ Gratis e-books (t.w.v. 39,50 euro), dynaband (10,90 euro), 1x medisch krachttraining (15 euro)

Mythe 1: Mijn rugklachten komen door het zitten!

Er is op dit moment een ware hype gaande over zitten en hoe slecht dit wel niet is. Het zorgt voor rugpijn, nekpijn, hoofdpijn (lees hier meer) en tal van andere klachten.

Echter is dit te kort door de bocht. Zitten is namelijk helemaal niet zo belastend. Vanuit de nieuwste inzichten vanuit de pijnliteratuur wordt steeds meer bekend over de factoren die bijdragen aan pijn. Bewegingsarmoede is een belangrijke factor kan bijdragen aan een verminderde belastbaarheid van het lichaam.

Het is dus niet zozeer het zitten zelf, maar de totale hoeveelheid beweging die je krijgt op een dag. Wanneer je veel beweegt en dus belastbaarder bent, kun je ook langer in een bepaalde houding zitten zonder pijn.

MYTHE 2: IK HEB EEN VERKEERDE HOUDING!

We hebben het al eerde benoemd maar houding is niet de oorzaak van jouw rugklachten. Lang werd gedacht (en nog steeds) dat houding een belangrijke oorzaak is van rugklachten.

Veel mensen zullen je bijvoorbeeld vertellen dat je holle onderrug DE oorzaak voor jouw klachten is. Hypothetisch klinkt dit best logisch. Er is alleen geen enkele wetenschappelijk bewijs voor.

Een studie heeft gekeken naar de houding van tieners en daarna gevolgd of zij rugklachten ontwikkelden. Tieners met een abnormale houding hadden niet meer kans
op het ontwikkelen van lage rugklachten dan anderen.

Er is zelfs een onderzoek verschenen waarin 54 studies vergeleken zijn, waarin geen relatie tussen houding en pijn is gevonden.

Wel zijn er studies die een relatie hebben gevonden van slaap, roken, stress, beweging of werkwaardering met lage rugklachten.

MYTHE 3: IK HEB SLIJTAGE DUS DAAROM RUGPIJN

Er wordt nog steeds vaak gedacht dat een tussenwervelschijf of wervel zelf een groot veroorzaker is van rugklachten. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat slijtage van een wervel DE oorzaak is van hun rugklachten.

Echter is dit vaker niet dan wel zo. MRI studies laten zien dat er vaak geen duidelijk verband is tussen de mate van pijn en slijtage aan de wervelkolom.

Het hebben van artrose wil dus niet gelijk zeggen dat dit de veroorzaker is van je pijn!

MYTHE 4: IK een zwakke core!

Er wordt nog steeds vaak gedacht dat een tussenwervelschijf of wervel zelf een groot veroorzaker is van rugklachten. Veel mensen die leren over deze structuren denken dat dit de oorzaak is van hun rugklachten.

Echter is dit vaker niet dan wel zo. MRI studies laten zien dat er vaak geen duidelijk verband is tussen de mate van pijn en afwijkingen; aan de wervelkolom. Een beroemde MRI studie heeft onderzoek gedaan op mensen ZONDER lage rugklachten. Bij meer dan de helft van de mensen werden abnormaliteiten gevonden als een uitstulpende tussenwervelschijf of artrose, terwijl deze mensen dus geen pijn of belemmering ervaren.

Na het lezen van deze blog zal duidelijk zijn dat pijn best complex is. Deze mythen dragen daar aan bij! Wil je NU al gelijk meer weten over hoe we jouw rugpijn kunnen optimaliseren:

Wil jij de ultieme handleiding voor lage rugpijn en leren hoe je het beste kunt starten? Download dan hieronder ons gratis e-book:

Lage rugpijn e-book