fysiotherapie hoofddorp

5 min leestijd | 6 maart 2021

De gluteus medius, trigger van lage rugpijn?

Bijna iedereen heeft er wel eens mee te maken gehad: Lage rugklachten. Volgens het RIVM waren er in 2019 iets meer dan twee miljoen mensen met rug-of nekklachten. Volgens de prevalentie komen de klachten net iets vaker voor bij vrouwen. Ook komen rugklachten vaker voor bij mensen die lager geschoold zijn. Deze blog gaat voornamelijk over a-specifieke langdurige lage rugpijn. Dit houdt in dat er geen aanwijsbare oorzaak voor de klachten zijn en dat de klachten langer dan drie maanden aanwezig zijn.

Verschillende technieken

In de loop der jaren zijn er verschillende interventies geweest die rugklachten moesten verhelpen. Zo is er een tijd geweest dat er veel mobilisaties en manipulaties gedaan werden. In de volksmond wordt het ook wel het ‘kraken’ van de rug genoemd. Onderzoek wijst uit dat deze interventie bij acute pijn effect heeft, maar bij langdurige rugpijn niet tot nauwelijks. Verder is er een periode geweest waarbij elke rugklacht gemasseerd moest worden. Tegenwoordig is dry needling helemaal hip en zie je dat dit veel gebeurd, echter blijkt uit onderzoek dat dry needling niet effectiever is dan andere interventies.

Dit houdt in dat er geen aanwijsbare oorzaak voor de klachten zijn en dat de klachten langer dan drie maanden aanwezig zijn.

De gluteus medius

In de praktijk bij Neuroreset Fysiotehrapie kijken wij verder dan alleen op de plaats van de pijn. Een voorbeeld is dat wij bij rugklachten ook naar de betrokkenheid van heupen of voeten kijken. Het opvallende bij veel intakes is dat de heupen vaak betrokken zijn bij rugklachten. Met name de Gluteus Medius is vaak (tijdelijk) ‘zwak’ of minder belastbaar. De Gluteus Medius is een spier aan de buitenzijde van de heupen en zorgt ervoor dat je het been zijwaarts kan heffen, je rechtop staat en niet waggelt tijdens het lopen.

Na deze bevindingen zijn wij research gaan doen op Pubmed. Dit is een datebase waar veel onderzoeken geplaats worden. Er zijn meerdere artikelen geplaatst waaruit blijkt dat zwakte van de heupspieren een verband heeft met langdurige a-specifieke rugklachten. Wij hebben drie onderzoeken erbij gepakt die het volgende vermelden:

Wil jij meer weten over HERSTEL?

- 20 min. advies gesprek
- Informatie over je gezondheid
- Advies over blessures, voeding en training
- Opmaat gemaakt plan
GRATIS

Minder kracht

In één van de onderzoeken zijn ruim 2000 mensen bekeken ongeveer de helft had lage rugklachten, de andere helft niet. In het onderzoek kwamen ze tot de conclusie dat de mensen met rugklachten: minder spierkracht in de Gluteus Medius hadden en meer pijnlijke plekken in de Gluteus Medius hadden wanneer er op gedrukt werd.

Meest effectief

In het volgende onderzoek werd de volgende vergelijking gemaakt: stabilisatie oefeningen tegenover stabilisatie oefeningen en het versterken van de bilspieren. Uit dit onderzoek blijkt dat het effectiever is om naast de stabilisatie oefeningen ook de bilspieren te versterken. Ook hierbij bleek dat de Gluteus Medius op trainen het meest effectief is.

Gevoeligheid

Bij het derde onderzoek is er ook weer een groep met chronische lage rugklachten onderzocht. Tijdens het onderzoek werd er met name gekeken naar: Spierkracht van de Gluteale spieren, gevoeligheid rondom de Gluteus Medius en Trochantor Major, stijfheid van de heupen. Ook uit dit onderzoekt blijkt dat de Gluteus Medius zwakker en gevoeliger is bij mensen met chronische rugklachten ten opzichte van mensen zonder chronische rugklachten.

Conclusie

Hieruit kunnen wij concluderen dat de Gluteus Medius dus een erg belangrijke spier is bij chronische lage rugklachten. De Gluteus Medius kan je gemakkelijk op trainen, zelfs thuis zonder sportschool. Het is mogelijk met lichaamsgewicht of een bootyband. Op de Instagram is een post te vinden waarin het bovenstaande kort toegelicht wordt en worden er een aantal oefeningen gegeven om de Gluteus Medius op te trainen.

Uitleg over training

Waar moet je eigenlijk op letten tijdens het versterken van de bilspieren? Aangezien het gewoon krachttraining moet er rekening gehouden worden met de volgende parameters:

  • Train vaak genoeg
  • Train zwaar genoeg
  • Train lang genoeg

De trainingsprikkel moet minimaal 2 of 3 keer per week worden toegediend. Na elke training is er minimaal 1 dag rust nodig om goed te herstellen van de trainingsprikkel. De trainingsprikkel moet groot genoeg zijn, dus op de RPE schaal wil je een 7 of 8 scoren. Het moet dus best wel wat moeite kosten. Verder is het van belang om het programma minimaal 12 weken te doen. Tijdens het programma is progressive overload van belang. Elke training moet uitdagender zijn. Dit kan door het zwaarder te maken, meer herhalingen te doen, de herhalingen langzamer te doen, de herhalingen een moment vasthouden of een combinatie hiervan.

Is het met deze informatie nog niet gelukt om van de rugklachten te komen of is er toch een andere oorzaak, dan is het ook mogelijk om een gratis pijncheck te doen. Hierbij word gekeken naar de oorzaak van de klacht en een behandelplan opgesteld.

OVER DE SCHRIJVER:

Mijn naam is Jerry en ik heb mijn eigen Fysiotherapie praktijk in Hoorn. Ik ben altijd bereikbaar voor vragen over blessures, pijn of andere gerelateerde vragen. 

“Mijn doel is doormiddel van een brede visie mensen optimaal te laten functioneren en ook gezond te laten voelen”

– Bsc. Fysiotherapeut

– Personal Trainer

– Voedingscoach

Fysio Hoorn

DOWNLOAD HET GRATIS
E-BOOK

Screenshot 2019-09-30 at 10.45.01