fysiotherapie hoofddorp

5 min leestijd | 17 maart 2020

Het immuunsysteem, kun je dit beinvloeden?

Waarschijnlijk heb je er de afgelopen dagen wel iets over gehoord: het immuunsysteem. In deze hoogtijd van het COVID-19 virus (lees hier wat dat is) een belangrijk onderwerp. Het moet ons beschermen tegen infectie, virussen en bacteriën. Het doel van deze blog, is om simpelweg uit te leggen wat het immuunsysteem is, wat het doet en hoe jij het kan versterken.

Waar bevindt het immuunsysteem zich in het lichaam?

In het lichaam bevinden zich rode (erythrocyten) en witte bloedcellen (leukocyten). In de witte bloedcellen bevindt zich het immuunsysteem. Er zijn een aantal plaatsen in het lichaam waar de leukocyten méér voorkomen én als eerste gaan werken, namelijk: Het maagdarmkanaal, de milt, lever, nieren en de lymfeklieren. Dit is ook de reden, waarom je lymfeklieren bij je keel opgezet zijn bij een infectie of keelontsteking.

Het immuunsysteem bevindt zich dus in de leukocyten, en voornamelijk in het maagdarmkanaal, de milt en de lymfeklieren. De leukocyten zijn ook oppervlakkig bezig met het opruimen van bacteriën en infecties. In het dagelijks leven, komen we in contact met bacteriën en vieze buitenlucht. Het immuunsysteem probeert dit oppervlakkig al op te lossen met je ogen, mond, longen, slijmvlies en je huid.

Eigenlijk zit het immuunsysteem dus verspreid door het gehele lichaam, om op deze manier jou zo goed mogelijk te beschermen tegen indringende bacteriën en infecties.

Wat doet het immuunsysteem?

Ziektemakers kunnen het lichaam binnendringen via de luchtwegen of de huid. Wanneer we te maken hebben met een wondje, kan een bacterie of in infectie nog makkelijker naar binnen doordat het systeem beschadigd is. Op het moment dat ziektemakers het lichaam binnendringen, worden er een aantal stappen ondernomen. Er zijn verschillende soorten witte bloedcellen die dan gaan ‘aanvallen’. Allemaal hebben zij een andere functie:

Cel 1: De neutrofielen zoeken de ziektemakers op en proberen deze meteen te vernietigen.

Cel  2: De macrofagen (grotere en sterkere witte bloedcel) komt helpen en eet de ziektemaker op.

Cel 3: Lymfocyten maken antistoffen aan om niet meer ziek te worden van deze ziektemaker en helpt de bovenstaande witte bloedcellen om de ziektemakers volledig weg te krijgen.

Cel 4: Dendrieten onthouden wat voor soort ziektemaker er in het lichaam zijn of zijn geweest in het verleden. Vervolgens informeren de dendrieten de lymfocyten om gericht aan te vallen.

Dus een ziektemaker wordt opgegeten, doodgemaakt of aangevallen door antilichamen. Daarnaast kunnen ziektemakers ook via het maag-darmkanaal binnendringen. In dit geval komen er een aantal extra stappen bij kijken:

Je hebt het maag-darmkanaal wat van mond naar kont loopt. Je hebt 3 verschillende barieres waar (voedings)stoffen doorheen moeten voordat het daadwerkelijk in het lichaam komt. Zo wordt een legoblokje niet opgenomen door het lichaam, maar afgestoten. Maar goede eiwitten, vetten en groenten worden wel opgenomen.

1barrière: Endotheelcellen in het maagdarmkanaal. De endotheelcellen of Thight junctions bestaan uit glutamine en vetten en staan schouder aan schouder tegen elkaar aan wanneer het goed functioneert. Wanneer het goed werkt worden de afvalstoffen hier meteen weggewerkt. Echter is dit systeem minder willekeurig bij te weinig, slaap en stress. De endotheelcellen staan niet meer schouder aan schouder en hebben meer afstand tussen elkaar. Hierdoor dringen afvalstoffen makkelijker binnen.

2barrière: de lymfe. Wanneer de afvalstoffen bij de 1ebarrière zijn gepasseerd komt het bij de lymfe. In de lymfe zit ook het geheugen van het immuunsysteem. Wanneer je bijvoorbeeld geprikt wordt door een wesp is dat de eerste keer heel heftig en de 2keer is dit minder erg. (Griepprik werkt hier ook op, maar werkt eigenlijk ook weer niet doordat griep constant muteert. De griepprik loopt constant achter de feiten aan.)

3barrière: De lever. De lever is de uitsmijter van het immuunsysteem dit is de laatste deur voordat de stoffen in de bloedbaan en dus in het lichaam terecht komen. Na de lever gaat het bloed naar het hart en is het dus echt binnen.

Het liefst heb je dat het immuunsysteem goed werkt en alles in de 1eof 2ebarrière weggewerkt wordt. Dit kost namelijk het minste energie. Door slechte slaap en stress gaat het immuunsysteem ook minder goed werken. Je kan je dus misschien wel voorstellen dat je een visuele cirkel terecht komt wanneer dit gaande is. Uiteindelijk wordt je alleen maar vermoeider en vermoeider.

Wil jij meer weten over HERSTEL?

Het immuunsysteem

Hoe worden de ziektemakers verwijderd?

Dus een ziektemaker wordt opgegeten, doodgemaakt of aangevallen door antilichamen. Vervolgens wil je nog wel dat de restanten uit het lichaam verdwijnen. Hoe werkt dit?

Schadelijke stoffen kunnen in het lichaam zitten dit noem je endotoxine, maar kan ook buiten het lichaam zitten en dan noem je het exotoxine.

Je lichaam werkt de stoffen door een bepaald hormoon weg of recyclet het wanneer het bruikbaar blijkt te zijn.

De stoffen kunnen alleen niet zomaar het lichaam uit, dus dat moet opgelost worden. Het lichaam maakt daarom vrijeradicalen van de endotoxine en exotoxine.

Vrije radicalen kunnen op 2 manieren het lichaam uit namelijk via die WIS of de VIS.

WIS = die er via water uit kan

VIS = die er via vet uit kan

Vrije radicalen kunnen vervoerd worden door antioxidanten. Daarom is het erg belangrijk om deze voldoende binnen te krijgen.

Kan ik vaker ziek worden van dezelfde ziektemaker?

Het immuunsysteem is zo geniaal dat het ook een geheugen heeft. Dit noemen we: immunologisch geheugen. Op het moment dat jij ergens ziek van bent geworden, onthoudt het immuunsysteem dat.

Het wordt opgeslagen in het immunologisch geheugen, waardoor de volgende keer dat deze ziektemakers indringen, het meteen opgespoord kan worden en de witte bloedcellen weten hoe ze de ziektemaker moeten aanvallen. Dit zorgt er dus voor, dat je niet twee keer ziek wordt van dezelfde ziektemaker. Het is echter zo, dat ziektemakers vaak muteren.

Zo zien we dat de griep jaarlijks net even anders is opgebouwd waardoor het niet in het immunologisch geheugen staat. Het immuunsysteem moet dus weer van vooraf aan beginnen..

Voor sommige ziektemakers worden we ingeënt als kind. Denk bijvoorbeeld aan kinkhoest, tetanus en polio. Ze spuiten dan een kleine hoeveelheid van de aandoening in.

Vervolgens hebben de witte bloedcellen dus kennisgemaakt met deze ziektemakers en weten ze precies wat er nodig is als ze in aanraking komen met de ‘echte’ ziektemakers.

Hoe werk ik het immuunsysteem tegen?

Het immuunsysteem reageert niet alleen op ziektemakers. Op het moment dat we niet goed eten zal het immuunsysteem ook reageren. Er wordt dan gereageerd op te weinig ‘echt eten’ , waarmee wordt bedoelt dat als je veel bewerkt eet, het immuunsysteem hierop reageert. Verder reageert het immuunsysteem op een overload aan suikers/koolhydraten.

Het immuunsysteem gaat ook minder goed werken als we: roken, alchohol nuttigen, drugs gebruiken, bepaalde medicatie binnen krijgen en wanneer te maken hebben met psycho-emotionele stress of weinig slaap.

Wat kan ik doen aan mijn immuunsysteem?

We kunnen het immuunsysteem dus ondersteunen door goed te eten. Eet dus echte producten als groente, fruit, vlees of vis. Let daarnaast op dat je niet teveel koolhydraten/suikers binnen krijgt.

Misschien heb je wel eens van Wim Hof of the Iceman gehoord? Wim Hof werkt veel met thermoregulatie. Inmiddels is thermoregulatie ook wetenschappelijk onderbouwd.

Tegenwoordig hebben we overal verwarming of airco waardoor wij constant in dezelfde temperatuur leven. In het verleden was dit wel anders. Op het moment dat wij ons lichaam blootstellen aan koude temperaturen, zal het lichaam meer immuun cellen aanmaken die het immuunsysteem ondersteunen. Je kan dit doen, door na het douchen 30-60 seconde lang koud af te spoelen.

Slaap is niet alleen belangrijk voor het immuunsysteem maar voor bijna alle functies van het lichaam. Je kan je slaap optimaliseren door ervoor te zorgen dat alle ontvangers voor slaap maximaal gevuld zijn. Nu kan je het lichaam hierbij helpen. Vitamine D3 past namelijk ook op deze slaapontvangers.

Zoals eerder uitgelegd bevindt het immuunsysteem zich ook in het maag-darmkanaal. De functie van een orgaan is pas optimaal, wanneer alle ontvangers volledig gevuld zijn. Ook hierbij past vitamine D3 op deze ontvangers.

Het immuunsysteem is ingewikkeld en slim systeem, om jou te beschermen tegen

verschillende ziektemakers. Het immuunsysteem kan je dus zelf ook een handje helpen door:

• Gezond te eten en weinig suikers te eten
  • Voldoende te slapen (lees deze blog)
  • Geen alcohol, drugs, sigaretten of andere toxische stoffen te nuttigen
  • Vitamine D3 te supplementen
  • Thermoregulatie te gebruiken
  • Weinig stress hebben

OVER DE SCHRIJVER:

Mijn naam is Jerry en ik heb mijn eigen Fysiotherapie praktijk in Hoorn. Ik ben altijd bereikbaar voor vragen over blessures, pijn of andere gerelateerde vragen.

“Mijn doel is doormiddel van een brede visie mensen optimaal te laten functioneren en ook gezond te laten voelen”

– Bsc. Fysiotherapeut

– Personal Trainer