fysiotherapie hoofddorp

5 min leestijd | 12 januari 2020

Hoofdpijn: de ultieme handleiding

Er zijn veel verschillende soorten hoofdpijn. De oorzaak, plek, intensiteit en frequentie kunnen ontzettend verschillen. De pijn kan een grote invloed hebben op het dagelijks functioneren. In deze blog nemen we de verschillende soorten hoofdpijn door en hoe je ze kunnen herkennen.

Want hoofdpijnklachten worden vaak niet goed gediagnosticeerd. En om resultaat te behalen moet je eerst weten welke vorm je hebt. Er zijn vier grote hoofdpijngroepen:

1. Spanningshoofdpijn

2. Migraine

3. Cervicogene hoofdpijn

4. Cluster hoofdpijn

1. Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn (lees hier meer) komt erg vaak voor. Verschillende studies laten zien dat 30-78% van de mensen welleens last heeft van spanningshoofdpijn gedurende het leven. Het komt ongeveer net zo vaak voor bij mannen als bij vrouwen.

De oorzaak

De exacte oorzaak van spanningshoofdpijn is niet bekend. Ondanks dat het de hoofdpijnsoort is die het meeste voorkomt en veel socio-economische gevolgen heeft, is er het minst onderzoek naar gedaan.

We weten wel dat psychologische factoren een enorme invloed hebben. Vaak gaat deze hoofdpijn dan ook samen met stress-klachten. Ondanks de naam hoeven mensen niet altijd een verhoogde spanning te hebben in de spieren van de nek. Al is dit wel vaak het geval.

Wil jij meer weten over hoofdpijn?

- We bekijken wat voor soort hoofdpijn je hebt

Hoe kun je spanningshoofdpijn herkennen?

– Constante milde tot gemiddelde pijn, niet pulserend
– Duurt meestal tussen de 30 minuten en 7 dagen (langer is chronisch)
– Hoofdpijn aan twee kanten van het hoofd
– Druk rondom hoofd en nek
– Wordt niet erger met fysieke activiteiten
– Geen misselijkheid of overgeven
– Gevoeligheid voor geluid of licht (maar nooit samen)

Wat kun je doen aan spanningshoofdpijn?

Spanningshoofdpijn is slecht te behandelen met medicatie. Alhoewel
het kortstondig verlichting kan geven haalt medicatie de onderliggende
oorzaak niet weg.

Er zijn aanwijzingen dat relaxatie- therapie effectief is voor het bestrijden van spanningshoofdpijn. Het onderzoek is echter te kort (3 maanden) om conclusies te trekken.

Een onderzoek laat zien dat een combinatie van oefentherapie, masseren van de nekspieren en relaxatie effectief is bij spanningshoofdpijn. Over de losse behandelmethodes is verder geen informatie bekend. (1)

Manipulaties (krakken) van de nek zijn controversieel en onderzoek laat geen meerwaarde zien t.o.v. oefentherapie.

2. migraine

De klachten duren gemiddeld 4 tot 72 uur en kunnen erg intens zijn. Migraine is de 1 na meest voorkomende hoofdpijnsoort.12% van de populatie in de VS heeft hier last van. Gemiddeld komt de klacht 3x zo vaak bij vrouwen voor als mannen.

De oorzaak

Migraine is een primaire hoofdpijn. Het wordt gezien als een neurovasculair pijnsyndroom, waarbij in het brein verandering is van de hersenzenuwen. De klachten duren gemiddeld 4 tot 72 uur en kunnen erg intens zijn.

Migraine is de 1 na meest voorkomende hoofdpijnsoort. 12% van de populatie in de VS heeft hier last van. Gemiddeld komt de klacht 3x zo vaak bij vrouwen voor als mannen.

Hoe kun je spanningshoofdpijn herkennen?

Om te weten of je last hebt van migraine of spanningshoofdpijn kun je deze vragen beantwoorden:

P – Photophobia: Heb je problemen met licht sensaties?

I – Indisposed: ben je 1 dag niet naar werk gegaan door de klachten de laatste drie maanden?

N – Nausea: ben je misselijk tijdens de episodes?

Heb je 2 van de 3 symptomen? Dan is de kans 93% dat je last hebt van migraine in plaats van spanningshoofdpijn!

Bij migraine zijn de symptomen vaak:

– Duurt meestal tussen de 4-72 uur
– Pijn aan één kant van het hoofd
– Wordt erger tijdens fysieke activiteiten
– Misselijk en overgeven

– Overgevoelig voor licht en geluid samen

Volgens onderzoek wordt 50% van de mensen met migraine worden verkeerd gediagnosticeerd. Er zijn dan andere oorzaken zoals cervicogene hoofdpijn (Toby Hall 2016).

Wat kun je doen aan migraine?

Het onderzoek naar de rol van fysiotherapie bij de behandeling van migraine is gelimiteerd. Echter gaat migraine vaak gepaard met spanning in de schedelspieren. Deze spieren kunnen wel beïnvloed worden door fysiotherapie: trainen, massage, rekken.

Een systematic review uit 2011 laat zien dat massage, oefentherapie en relaxatietherapie mogelijk net zo effect zijn als de medicijnen propranolol en topiramate. (1)

Manipulaties van de wervelkolom laten een kortstondige verlichting van pijn zien, maar voorzichtigheid is hierbij absoluut geboden, gezien de potentiële risicos van manipuleren.

Algemene oefentherapie kan waardevol zijn bij het verlichten van de intensiteit van de hoofdpijn. Het zorgt echter niet voor minder episodes of minder lange episodes.

Daarnaast zijn er aanwijzingen dat het optimaliseren van leefstijlfactoren als stress, slaap en algemene beweging mogelijk een positieve invloed hebben op migraine. (2)

3. CERVICOGENE HOOFDPIJN

Is een vorm van hoofdpijn die vaak niet herkend wordt. Het is een secundaire hoofdpijn wat inhoudt dat de hoofdpijn het gevolg is van iets anders. In dit geval komt de hoofdpijn voort vanuit het bovenste segment van de wervelkolom.

Mogelijk wordt dit veroorzaakt door de structuren die geïnnerveerd worden vanuit de wervel C1 tot C3. 2.2% van de mensen heeft er op een willekeurig moment gedurende hun
leven last van.

De oorzaak

De oorzaak van deze klacht komt vanuit de nek. Dit kan door een acuut nektrauma zijn zoals een wiplash of door bijvoorbeeld een val op het hoofd.

De pijn ontstaat door blessures aan de bovenste nekwervel en de verbinding met het hoofd.

Symptomen:

– Nekpijn of beperking van de nekbeweegelijkheid
– Zwakte van de diepe nekflexoren
– Beweging van de nek verergerd de symptomen
– De hoofdpijn zit aan één kant (is wel mogelijk aan twee kanten)
– Pijn wordt erger wanneer je drukt op de nek
– Kan met duizeligheid en verminderd zicht aan dezelfde kant
– Overgevoeligheid voor licht en geluid

Pijn in de nek betekent niet perse cervicogene hoofdpijn

– Nekpijn komt voor bij alle vormen van hoofdpijn
– 60-80% van de mensen heeft nekpijn bij hoofdpijn

– 15-20% is cervivogene hoofdpijn

– Gevoeligheid rondom de nek kan komen door sensatisatie van de trigeminal nucleus

Wat te doen?

Aangezien de oorzaak van de hoofdpijn in de nek te vinden is, dient de behandeling zich daar ook op toe te spitsen.

Cervicale mobilisatie kan een rol hebben bij de behandeling (4). Het aansterken van de nekspieren middels oefentherapie (5) Thoracale wervelkolom oefeningen.

4. Cluster hoofdpijn

Cluster hoofdpijn komt het minst vaak voor. Het is echter veruit de pijnlijkste vorm van hoofdpijn. De pijn kan ondragelijk zijn. Bij 1-4% van de populatie komt dit voor. De klacht komt iets vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

De oorzaak

De pijn ontstaat als gevolg van stimulatie van nociceptieve paden in het brein. Hoe en waarom deze stimulatie plaats vindt is niet geheel duidelijk.

Wel weten we dat de kans op clusterhoofdpijn groter wordt bij een hoofdtrauma in het verleden. Daarnaast zijn er een aantal triggers die een cluster aanval kunnen uitlokken zoals: alcohol, verandering van slaapritme, verhoogde lichaamstemperatuur en lichtflitsen.

Hoe kun je cluster hoofdpijn herkennen?

– Heftige hoofdpijn achter 1 oog en het voorhoofd

– De pijn is constant en niet-kloppend
– Roodheid en zwelling van ooglid
– Tranen van oog
– Zweten aan 1 kant van het hoofd

Bij sommige mensen:
– Gevoeligheid voor licht en/of geluid
– Misselijkheid en overgeven

Wat kun je doen?

Er is vooralsnog geen behandeling bekend om cluster hoofdpijn volledig uit te bannen.Er zijn een aantal dingen die je kunt proberen om de pijn tijdens een aanval te bestrijden:

– 100% zuurstof inademen. Dit kan de pijn tijdens een aanval verminderen doordat er vaatvernauwing ontstaat in het brein.

– Medicamenteuze behandeling: bepaalde ontstekingsremmers en pijnstillers kunnen verlichting bieden. (6) Het effect van fysiotherpie is onbekend. (7)

Er zijn dus verschillende soorten hoofdpijn en ze hebben allemaal een verschillende aanpak.

Wil jij weten wat de beste behandelmogelijkheden voor je zijn? Maak dan een afspraak voor een gratis pijn-check.

Screenshot 2019-09-30 at 10.45.01