fysiotherapie hoofddorp

5 min leestijd | 2 maart 2021

Uitlef over een zwakke schouder

Schouderblessures, iedereen kent wel iemand met een schouderklacht of heeft zelf wel eens schouderklachten gehad. 9 van de 10 keer krijg je van een kennis, buurman of vriend de diagnose slijmbeursontsteking en dat je maar beter rustig aan kan doen. Maar hoe zit het nou echt met schouderklachten en welk advies geven wij van Neuroreset Fysiohterapie aan jou?

De vele benamingen

Door de jaren heen zijn er verschillende stromingen geweest rondom schouderklachten. De laatste jaren werd met name de Belgische specialist Ann Cools erg gevolgd. Ann Cools heeft een flowchart beschreven waarmee je erachter kan komen welke schouderklacht er is. In de praktijk blijkt echter dat het een best ingewikkelde flowchart is en de klachten nooit zo zwart/wit zijn als in de boeken.

In de praktijk blijkt echter dat het een best ingewikkelde flowchart is en de klachten nooit zo zwart/wit zijn als in de boeken.

scapula dyskinesie

Verder heb je Ben Kibler die zich voornamelijk bezighoud met scapula dyskinesie. Dit wil zeggen dat het schouderblad ‘verkeerd’ functioneert. Volgens de theorie van Ben Kibler heb je drie verschillende classificaties van schouderblad disfunctioneren. Voor elke type schouderblad zijn er dan speciale oefenmethodes die bij de classificaties passen. De methode is dus erg praktisch waar wij ook voorstanders van zijn. Het zijn relatief makkelijke oefeningen die de mensen goed thuis kunnen uitvoeren. Aan een elastiek heb je voldoende trainingsmateriaal. Echter kun je je ook afvragen: is de scapula dyskinesie de oorzaak van de pijn? Bewoog het schouderblad voordat er pijn was ook niet al anders?

Wil jij meer weten over HERSTEL?

- 20 min. advies gesprek
- Informatie over je gezondheid
- Advies over blessures, voeding en training
- Opmaat gemaakt plan
GRATIS

Adem Meakins

De laatste jaren is Adem Meakins erg populair geworden. Adem Meakins heeft een beste wel vernieuwende manier van kennis delen. Hij gebruikt Instagram heel erg goed om zijn visie te delen. Met meer als 100.000 volgers wordt hij dan ook goed bekeken. Verder is Adem Meakins ook erg bekend om zijn ongezouten mening. Hij is niet bang deze te vrij direct te delen en schrikt daarbij ook niet van kritiek of tegengeluid. Zijn meningen zijn wel altijd wetenschappelijke onderbouwd.

In 2020 heeft Jerry van Dommelen van Neuroreset Hoorn de cursus ‘ the shoulder complex doesn’t have to be complicated’ van Adem meakins gedaan. Schouderklachten worden hierbij opgedeeld in drie classificaties:

1. De stijve schouder

Een schouder met forse bewegingsbeperkingen, dus denk aan een frozen shoulder.

2. De instabiele schouder

Een schouder die geluxeerd of een subluxatie heeft gehad en daardoor instabiel is. 

3. De zwakke schouder

Een schouder die in kracht verminderd is of pijnlijk is in de schouder of bovenarm.

Uitleg over de zwakke schouder

Voor elke classificatie is een specifiek soort programma nodig. Adem meakins verteld niet exact wat je moet doen als fysiotherapeut, maar geeft wel handvaten. Daarom is het belangrijk dat wanneer je de oefeningen uit één van de video’s gaat doen je even goed kijkt voor welke klacht deze zijn en hierboven kijkt wat voor klacht jij hebt.

Deze blog gaat voornamelijk over de classificatie ‘weak or painfull shoulder’. Het is hierbij van belang dat de patiënt het grootste gedeelte zelf doet. Ongeveer 20% van het traject bestaat uit hands on behandeling op de behandelbank, maar zeker 80% moet de patiënt zelf doen doormiddel van training.

De training

Er zijn spierversterkende oefeningen nodig om de schouder te laten herstellen. Het is belangrijk dat het programma aan de volgende eisen voldoet:

  • Het moet vaak genoeg uitgevoerd worden (3/4x per week)
  • Het moet lang genoeg gedaan worden (12+ weken)
  • Het moet zwaar genoeg gedaan worden (7x RPE)

De oefeningen moeten eigenlijk om de dag gedaan worden. Hierdoor hebben de structuren voldoende tijd om te herstellen van de trainingsprikkel. De oefeningen uitvoeren kan je zien als krachttraining en dagelijks dezelfde spiergroepen trainen is niet mogelijk/gewenst.

Het oefenprogramma moet minimaal 12 weken duren. De oefeningen kunnen hierbij door wisselen al is het wel belangrijk dat er rekening gehouden word met progressive overload waardoor te snel of te vaak wisselen niet verstandig is. Verder moet er ook zwaar genoeg getraind worden. Minimaal een RPE van 7 is daarom nodig. Een RPE van 10 is niet nodig in de revalidatie. De RPE is schaal die aangeeft hoe zwaar je traint. Het volgende word hierbij aangegeven:

  • 7/8 het is oncomfortabel
  • 9 het is erg moeilijk om met de juiste techniek de oefening uit te voeren, maar het lukt nog net aan.
  • 10 maximaal gaan waarbij het erom hangt of de oefening nog lukt of niet.

Het is belangrijk dat het consistent gedaan word. Daarnaast mag de schouder tijdens of na de oefeningen nooit meer pijn doen dan een NPRS 4. De NPRS pijnschaal gaat van 0 tot 10.

Mocht de schouder toch meer pijn doen, dan moeten de oefeningen makkelijker of lichter gemaakt worden.

Daarnaast is het ook belangrijk om rekening te houden met de verhouding tussen belasting en belastbaarheid. Wanneer er factoren als veel stress, weinig slaap, weinig/slecht eten en te weinig drinken aanwezig zijn, dan heeft het lichaam meer moeite met herstellen van de schouderklacht.

Wij hebben alvast een video gemaakt, zodat jij zelf alvast aan de slag kan! De video is te vinden op Youtube en Instagram. Daarnaast staan er op Instagram ook meerdere video’s over onder andere belasting & belastbaarheid en andere informatieve video’s. Mocht het toch niet lukken om van de schouderklachten af te komen dankzij de video, dan is het ook mogelijk om online een afspraak te maken en dan helpen wij jou verder!

OVER DE SCHRIJVER:

Mijn naam is Jerry en ik heb mijn eigen Fysiotherapie praktijk in Hoorn. Ik ben altijd bereikbaar voor vragen over blessures, pijn of andere gerelateerde vragen. 

“Mijn doel is doormiddel van een brede visie mensen optimaal te laten functioneren en ook gezond te laten voelen”

– Bsc. Fysiotherapeut

– Personal Trainer

– Voedingscoach

Fysio Hoorn

DOWNLOAD HET GRATIS
E-BOOK

Screenshot 2019-09-30 at 10.45.01